"Regionalny Program Operacyjny Województwa ¦l±skiego -
realna odpowied¼ na realne potrzeby" |
||||
|
Kalendarz imprez 17.12.2010 r. Koncert tematyczny - Kolêdy i utwory ¶wi±teczne Serdecznie zapraszamy na Koncert "Kolêd i utworów ¶wi±tecznych", który odbêdzie siê 17 grudnia 2010 roku o godzinie 18.00 w Sali Teatralnej Rydu³towskiego Centrum Kultury przy ul. Strzelców Bytomskich 9a w Rydu³towach Wyst±pi± dla Pañstwa: Soli¶ci: Jolanta Bauszek Marta Tadla Kornelia Wach Beata Mañkowska Anna Kandziora Dariusz Niebudek Marian makula Katarzyna Sroka Bohdan Wyszyñski Oraz chór z parafii ¦w. Barbary z Rudy ¦l±skiej-Bykowiny pod dyr. Katarzyny Sroki, zespó³ Akordeonistów z DK Bielszowice pod dyr. R. Kiera, po³±czone chóry miko³owskie i Dzieciêcy Zespó³ "Rudzianie" z Rudy ¦l±skiej W programie najbardziej ujmuj±ce kolêdy i pastora³ki: Cicha Noc, Dzisiaj w Betlejem, Gdy ¦liczna Panna, Przybie¿eli do Betlejem, Wilijne Dzwonki, Na pastyrka Kolêda - pierwotnie radosna pie¶ñ noworoczna, która wspó³cze¶nie przyjê³a powszechnie formê pie¶ni bo¿onarodzeniowej (nawi±zuj±cej do ¶wi±t Bo¿ego Narodzenia). Utrzymywana najczê¶ciej w konwencji religijnej, pocz±tkowo wywodz±ca siê z tradycji ludowej, w pó¼niejszym okresie komponowana jest równie¿ przez wielu wybitnych kompozytorów. Odmiana kolêdy o w±tkach zaczerpniêtych z ¿ycia codziennego nazywana jest pastora³k±, która w odró¿nieniu od kolêdy we wspó³czesnym, potocznym tego s³owa rozumieniu, nie jest wykorzystywana w chrze¶cijañskich nabo¿eñstwach religijnych ze wzglêdu na swój ¶wiecki charakter. Terminem tym okre¶la siê równie¿ obrzêd ludowy zwi±zany z okresem ¦wiêta Godowego, a nastêpnie ¶wi±t Bo¿ego Narodzenia, polegaj±cy na obchodzeniu domów przez kolêdników Od wspó³czesnych kolêd (wykorzystywanych w nabo¿eñstwach religijnych) odró¿niæ nale¿y utwory o tematyce zwi±zanej nie z narodzeniem Jezusa, lecz z okresem potocznie zwi±zanym ze ¶wiêtami Bo¿ego Narodzenia, jak np. polsk± piosenkê Jest taki dzieñ, niemieck± O Tannenbaum czy angielskie Jingle Bells i White Christmas. Wed³ug tradycji chrze¶cijañskiej autorem pierwszej kolêdy by³ ¶w. Franciszek z Asy¿u i by³a ona ¶piewana w zorganizowanej przez niego szopce. Najstarsza polska kolêda to Zdrów b±d¼ królu anielski z 1424 r. Najs³ynniejsz± kolêd± jest Cicha noc, któr± przet³umaczono na ponad 300 jêzyków i dialektów. Powsta³a w roku 1818 w ma³ym austriackim miasteczku w Alpach. Jej autorami byli wikary miejscowego ko¶cio³a ks. Józef Mohr oraz jego organista Franz Gruber. Termin kolêda wywodzi siê najprawdopodobniej od ³aciñskiego calendae [wym. kalende] i oznacza³ w dos³ownym t³umaczeniu 'pierwszy dzieñ miesi±ca'. Dawni S³owianie nazywali tak pierwszy dzieñ roku (pierwotnie uto¿samianym z przypadaj±cym na przesilenie zimowe ¦wiêtem Godowym, a nastêpnie z dniem Bo¿ego Narodzenia), a tak¿e noworoczny upominek. Nastêpnie obyczaj ten przeniesiono wy³±cznie na ¶wiêto Narodzenia Pañskiego, a z czasem kolêda zaczê³a oznaczaæ 'wizytê ksiêdza w domu', 'pie¶ñ bo¿onarodzeniow±' i 'obrzêd ludowy zwi±zany z chodzeniem po domach'. We wspó³czesnych jêzykach s³owiañskich znaczenie ewoluowa³o, przechodz±c od okre¶lenia Bo¿ego Narodzenia do jego ¶wiêtowania, ¶piewania pie¶ni z nim zwi±zanych i wreszcie do okre¶lenia samej pie¶ni. Obrzêdy ludowe powi±zane z okresem Bo¿ego Narodzenia w jêzyku polskim nazywane s± kolêdowaniem lub kolêd±. |
Patronat medialny |
||